Wednesday, June 25, 2014

chicken pattie


.ayam cincang 400g (saya ambik 1 dada ayam kampung - boneless)
.telur 1 biji (telur dikepuk ringan & saya guna 1/2 je) 
.lada hitam (saya guna white pepper)
.serbuk oregano  sikit
.bwang putih 3 ulas (saya guna 1 je)
.cili merah atau cili padi (x letak)
.daun sup potong kecik2 (saya letak daun sup & daun bwg) 
.garam secukup rasa

extra: saya tambah sayur - cendawan fresh, carrot & sawi hijau - hiris halus & dicelur jap. 

optional: sekali sekala saya letak tepung gandum skit supaya senang nak bentukkan.

idea: boleh buat nugget. slps kukus, potong ikut size yg kita nak, celup telur & seasoned breadcrumbs or grounded rolled oats. 

gaul kesemua bahan & bentukkan bulat2 & goreng. ikut citarasa masing2. saya guna minyak skit je & api sedang supaya semuanya masak betul2. 


No comments: